check
מיומנות הצמצום: על שינוי תכנית הלימודים לתואר הראשון | פקפוק

מיומנות הצמצום: על שינוי תכנית הלימודים לתואר הראשון

שנים האחרונות עוברת המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה שינויים משמעותיים - רבים מן המרצים הותיקים יותר עזבו זה מכבר, וכתוצאה משתנה אופייה של המחלקה. במהלך השנה הקרובה תעבור המחלקה מספר שינויים נוספים - החלפה חלקית של כוח ההוראה, הזזה של קורס המיומנויות האקדמיות משנה א' לשנה ב', החזרת הקורס 'חברה בישראל' והכנסת נושאים חדשים אל המחלקה.

נדרש לסוגיה פרופ' גד יאיר, ראש המחלקה: "השינוי הראשון שיערך בשנה הבאה הוא החלפה של הצוות. מבין עמיתי ההוראה נשאר אליהו בן משה שמלמד דמוגרפיה כבר הרבה שנים, וגם אן אהרוןחן ברםורדה וסרמןמיכל פגיס ועדי פינקלשטיין. יש לנו סדרה לא קטנה של מורים חדשים, ביניהם חווה דיין, שתלמד קורס על יחסיות תרבותית של מערכת המשפט, כרמית הבר שתלמד על זכויות אדם, קרן מזוז, על אנתרופולוגיה של עובדים זרים, מנשה פרוינד שיעסוק בסוציולוגיה של המדע, ורחל רומברג, חוקרת מוכרת בתחום האנתרופולוגיה של הפולקלור."

שינויים נוספים במחלקה הינם ההחזרה של הקורס 'חברה בישראל', שבוטל לשנה אחת, ואותו תלמד השנה ורד ויניצקי-סרוסי. כוח המתרגלים יעבור רענון, שכן רבים מהמתרגלים מסיימים השנה, ויתכן אף ויתוגבר במספר מתרגלים נוספים: "השנה יש רישום גבוה יותר לתואר ראשון מהשנה שעברה, בממוצע 20 תלמידים יותר. אם יש יותר סטודנטים, יש גם יותר מקום למתרגלים ולמורים. מצב כזה הוא מבורך, אבל קשה תקציבית. על שנה ברוכה בתלמידים אנו מקבלים תקציב מוגדל רק בשנה שלאחר מכן. כלומר, בשנה הבאה נקבל פחות כסף עבור יותר תלמידים, אבל נעמוד בזה", מספר פרופ' יאיר. בנוסף, יערכו מספר שינויים בצוות המחלקה - ליאת רז, המלמדת את הקורס 'סטטיסטיקה לסוציולוגים', עוזבת את המחלקה לשם השלמת מחקר הפוסט-דוקטורט, ובמקומה ילמד במשך שנה אחת אסף שריג, שלימד השנה את קורסי המבוא לסטטיסטיקה במחלקות ליחסים בינלאומיים, מנהל עסקים וחשבונאות ותקשורת ועיתונאות. שריג ילמד את הקורס במשך שנה אחת, שלאחריה יבחר מרצה חדש לקורס. בנוסף, תחליף טליה שגיב את גילי המר בתור יועצת התואר הראשון, לאחר שגילי זכתה במלגת פולברייט לשהות של שנה בברקלי. מספר שינויים יערכו גם במסלול המואץ לתואר שני במחלקה - את הקורס 'הסוציולוגיות שלנו' יעביר זוהר גזית ללא טליה שגיב, וכקורס נוסף תנתן לתלמידי המסלול בחירה בין מספר קורסים מתכנית התואר השני.

שינוי נוסף, אולי המשמעותי ביותר, הינו העברת קורסי המיומנויות האקדמיות -כתיבת עבודה- לשנה ב', במקום בשנה א' כנהוג עד כה. במקום קורסי המיומנויות יוכלו תלמידי שנה א' לבחור מבין היקף מצומצם של קורסי בחירה בהנחייתם של דוקטורנטים במחלקה - אדם קלין אורוןזוהר גזיתטליה שגיב וירון גירש. השינוי, לטענתו של יאיר, הוא תוצר של צירוף בין נסיבות כלכליות לבין שיקולים אקדמיים: "בערך 70% מתקציב המחלקה מושקע בשנה א', אבל כשליש מתלמידי שנה א' לא ממשיכים לשנה ב'. נוצר מצב בו אנו משקיעים בתלמידים במשך שנה אחת, ואז הם עוזבים. בחרנו להשקיע יותר בשנים ב' וג'. לפעמים באים תלמידים לשנה א' בחוג, מתוך מטרה לעזוב בסוף אותה שנה. אלו שלא התכוונו להמשיך לא מעניינים את המחלקה. מבחינת השקעה, עדיף לנו להשקיע באלה שנשארים את כל שלוש השנים מאשר שנה אחת."

השיקול האקדמי, על פי יאיר, נובע ממספר רב של תלמידים שאינם מצליחים לעלות לשנה השנייה במחלקה, כתוצאה מציון נכשל בקורס המיומנויות: "השיקול האקדמי הוא שקורסי המיומנויות הינם הקורסים הקשים ביותר של שנה א'. אנשים לא היו עוברים לשנה ב', כי אצלנו צריך לעבור כל קורס וקורס על מנת לעלות שנה. הקורס שתוקע את מרבית התלמידים הוא לא סטטיסטיקה, לא דמוגרפיה, אלא מיומנויות. חשבנו שאולי אותם תלמידים שלא הצליחו להתמודד עם כתיבת העבודה בשנה א' יצלחו בכך בשנתם השנייה."

השינוי עלול להוות בעיה עבור הדוקטורנטים, שעד כה שימש להם הקורס מקור תעסוקה מרכזי, אך יאיר טוען כי החלפת קורסי המיומנויות בקורסי הבחירה משרתים את טובתם של הדוקטורנטים: "הפידבק על הקורס מהדוקטורנטים עד כה היה כי הוא נורא קשה להם. הוא דורש מהם הרבה שעות עבודה, הרבה מעבר לקורס רגיל. בקורס בחירה מקבלים את אותו השכר עבור פחות עבודה." גם ריבה, תלמידת המסיימת את לימודי התואר הראשון במחלקה, סבורה כי ביטול קורסי המיומנויות לתלמידי שנה א' הוא צעד חיובי: "הצעד הוא דווקא חכם. איך אפשר לכתוב עבודה טובה אם אין עדיין מספיק ידע בסיסי?"

העברת קורסי המיומנויות לשנה ב’ היא אולי מועילה מבחינה כלכלית, אך לא כל הסטודנטים רואים את השינוי כחיובי, וחלקם אף מנדבים עצות לשינויים נחוצים נוספים. “אני מניחה שחוץ מהמיומנות עצמה, המשמעות של הקורס הינה לגרום לסטודנטים לפתח עניין בתחום, תוך כדי חקר עצמי. לכן אני מוצאת שיש טעם להשאיר אותו בשנה א’,” אומרת נורית, המסיימת בימים אלה את שנתה הראשונה במחלקה, “כך כשסטודנטית ניגשת לבחור נושא, ללמוד ולכתוב עליו בעצמה, היא נוכחת לדעת אם תחום הסוציולוגיה באמת מעניין אותה, ואם כן מה ולמה. באופן הזה קורסי בחירה בשנה ב’ יוכלו להיות אפקטיביים יותר ומהנים יותר, משום שיאפשרו לסטודנטים המשך העמקה בתחום שכבר מצאו שמעניין אותם. בנוגע לתכנית הלימודים בתואר הראשון, אני, כמו רבים אחרים, מוצאת שהחלוקה בין סמסטר א' לב' שגויה - קורסי המבוא לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה פותחים את התאבון לדעת עוד, הם אטרקטיביים יותר, גם בגלל אופי המרצים אבל הרבה יותר בגלל התכנים. הסמסטר השני של השנה הראשונה במחלקה, לעומת זאת, משמים, ומעלה לרבים תחושת מיצוי ומיאוס. טוב היה לו מבוא לדמוגרפיה היה נלמד עם סוציולוגיה בסמסטר א', ואנתרופולוגיה עם סטטיסטיקה בסמסטר ב', או להפך.”  את דבריה של נורית מחזק עידן, הנמצא בשנתו האחרונה לתואר הראשון במחלקה - ”אני דווקא חושב שהקורס תרם לי הרבה - לדוגמא, כתיבת העבודה בשיטות מחקר איכותניות הייתה קלה יותר בזכותו. זה אמנם לא קל, אבל תורם רבות לפיתוח חשיבה עצמאית וליכולת איסוף מקורות. יתכן וצריך יותר ליווי והכוונה או התאמה קלה של הדרישות, אבל מיקום הקורס בשנה א' יותר הגיוני בעיני.”

אף אדם קלין אורון, המלמד קורס מיומנויות השנה, חולק על דברי פרופ' יאיר: "למרות שקשה להתווכח עם הרצון לחסוך בעלויות, ולמרות שאני מניח שסטודנטים בשנה ב' יהיו בשלים יותר להפעיל תיאוריות סוציולוגיות בזמן כתיבת העבודה, נדמה לי שצריך לחשוב על שיקולים רחבים יותר – למשל, מה רע בכך שנכשיר סטודנטים לחשיבה ביקורתית וכתיבה מדויקת גם אם לא ימשיכו במחלקה, או אפילו באקדמיה? חלק מתפקידנו הוא להכשיר אנשים חושבים, לא רק אקדמאים. אפילו בראיה של שיקולי המחלקה הצרים, ההחלטה יוצרת מצב בו סטודנטים רבים ימשיכו אל תוך השנה השניה מבלי שמישהו סייע להם לחדד – או, לעתים, ליצור יש מאין – יכולת לגבש שאלת והשערת מחקר, למצוא ולקרוא ספרות אקדמית רלוונטית, ולהעלות את כל זה על הכתב. הדבר גם ייצור עומס רב יותר על שאר המרצים והמתרגלים במחלקה, שיצטרכו לשאת בנטל ההנחייה הזו זמן רב יותר, עד שהסטודנטים יעברו את קורסי המיומנויות. נכון, מדובר בקורס הדורש השקעה רבה, אבל, מצד שני, אין צורך להכין מערכי שיעור לסמסטר שלם, והקורס גם מתגמל מאוד בכך שהוא מאפשר עבודה פרטנית עם סטודנטים רבים ומגוונים, שאיכות עבודתם משתפרת בצורה ניכרת ככל שהקורס מתקדם. ברמה הפרקטית, אני מודאג מכך שיש כאן צמצום מבני נוסף בהיקפי ההעסקה של דוקטורנטים במחלקה, שהרי בשנה ב' לומדים פחות סטודנטים מאשר בשנה א', ומכאן שיפתחו פחות קורסים."

 

נועה ברגר היא סטודנטית שנה שלישית לתואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ולתואר ראשון במדעי הרוח הכלליים, וכמו כן סטודנטית במסלול המואץ לתואר שני במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.