check
פחות או יותר: דיווח מפגישת העיירה הנידחת | פקפוק

פחות או יותר: דיווח מפגישת העיירה הנידחת

מאת: שי דרומי

ביום חמישי (26.6) התכנסה המחלקה בפעם השלישית לטאון מיטינג (Town Meeting). הטאון מיטינג הוא מוסד שהתפתח בעיירות אמריקאיות קטנות, והפגיש בין נבחרי ציבור, פקידי ממשל ואזרחים, באופן שאיפשר דיון פומבי בסוגיות הטורדות את שלוות העיירה. המטרה הכללית, השזורה במטרתו המסויימת של כל מפגש שכזה, היא קיומו של ערוץ תקשורת פתוח בין הדרגים השונים במחלקה והצהרה פומבית על הנכונות לקיים תקשורת שכזו. למרבה הצער, כמות הנוכחים במפגש האחרון הצטמצמה, מכחמישים משתתפים במפגש הראשון, ביוני אשתקד, לכעשרים במפגש הנוכחי. ההרכב המצומצם איפשר, עם זאת, למשתתפים לנוע ממקומה הטבעי והגלוי ברחבת הלובי, אל עבר חדר הסמינרים הממוזג.

הסוגיה שעמדה בלב המפגש האחרון בוערת ורלוונטית לא רק עבור הסגל, אלא גם עבור רוב הסטודנטים, ובמיוחד אלו המעוניינים להמשיך את לימודיהם במחלקה בתארים המתקדמים. נכחו בו ראש המחלקה, כשבעה מרצים, רכזת המחלקה, רוי קמא, וכעשרה סטודנטים.

 

אין לי כסף

מצבה התקציבי של המחלקה התדרדר, כך הוצג, באופן משמעותי בשנים האחרונות. הקרנות העומדות לרשות המחלקה – קרן שיין וקרן גינזבורג – נפגעו גם הן באופן חריף. משמעות הדבר היא הפחתה משמעותית בכל היבטי הפעילות המחלקתיים: פחות תרגולים, פחות קורסים, פחות עמיתי הוראה (מרצים מן החוץ), פחות סיוע לתלמידים המתקדמים, פחות תקציבי מחקר ופחות מינויים.

לאור התמונה העגומה הזו, הוגדר היעד העיקרי לשנים הקרובות כגיוס תקציבים מגורמים חיצוניים המציעים מימון. בין הגורמים כאלו הפועלים בארץ, כדוגמת הקרן הלאומית למדע, והן מחוץ לארץ, דוגמת קרנות האיחוד האירופי. מרצים במחלקה אשר מגייסים תקציבי מחקר ממקורות חיצוניים יוכלו להשתמש בהם על מנת לסייע למונחים שלהם, ובכך לפתור חלקית את הבעיה הנובעת מנדירות המלגות האוניברסיטאיות. כיום, כך נטען, לא כל המרצים מגייסים תקציבים למטרה זו, ולכן הכוונה היא למקסם את גיוס הכספים במחלקה על מנת לסייע לכמות מירבית של סטודנטים.

 

טאון מייטינג באוקספורד

הסטודנטים עצמם יזכו לעידוד של המחלקה לפנות בעצמם לגורמים חיצוניים לשם קבלת מימון, או לפנות למנחיהם בניסיון ליזום פניה משותפת לקרנות חיצוניות. חשוב לציין היבט בעייתי של נוהג זה - כאשר מנחה פונה בשם מונחה לקרן חיצונית, המחקר, בסופו של דבר, יופיע על שם המנחה ברישומי הקרן והאוניברסיטה, גם אם בוצע בשלמותו על ידי הסטודנט. היות שכך הצהירו מספר מרצים שיעדיפו לסייע לסטודנטים להשיג בעצמם תקציבים באופן אשר יבטיח את שמו של מבצע המחקר על תקציב המחקר.

 

פנים חדשות

למרות הצמצום בהיצע הקורסים, יצטרפו למחלקה שני אנשי סגל חדשים בשנה הבאה, ד"ר נביל חטאב וד"ר ג'ושוע גצקו. ד"ר חטאב הוא בעל דוקטורט מהאוניברסיטה העברית וחוזר למחלקה בתור מרצה מאוניברסיטת בריסטול. תחומי העניין שלו הם אי-שוויון חברתי-כלכלי והדרה, והוא עוסק בעיקר בניתוח כמותני. ד"ר גצקו הוא בעל דוקטורט מפרינסטון. הוא עובר למחלקה מאוניברסיטת אריזונה ותחומי העניין העיקריים שלו הם סוציולוגיה תרבותית ופוליטית, מדיניות חברתית, סוציולוגיה של הידע, אי שוויון וסוציולוגיה של בריאות הנפש. שני מינויים אלו אמורים להעשיר את היצע הקורסים, ומתוזמנים היטב אל מול העובדה שחברי סגל לא מעטים ישהו בשבתון בשנה הבאה: ורד ויניצקי סרוסי, יורם בילו, עזיזה כזום, זלי גורביץ' גיא סטקלוב ומיכאל שלו (בסמסטר הראשון).

 

מ"א נשתנה

תוכנית הלימודים לתואר שני (MA) עומדת בפני שני שינויים משמעותיים, אשר יכנסו לתוקפם החל משנת הלימודים הבאה. שינוי אחד הוא רפורמה, במסגרתה צומצמה כמות נקודות הזכות הנדרשות לקבלת התואר, בדומה למה שנעשה כבר באוניברסיטאות אחרות בארץ. מספר נקודות הזכות הנדרשות לכותבי התיזה יהיה 34 (במקום 40), ומספר נקודות הזכות במסלול הלא מחקרי יעמוד על 40 (במקום 52). שינוי זה יחול על סטודנטים המסיימים את לימודיהם החל מיולי 2010. שינוי נוסף הוא ריכוז הלימודים בתוכנית הלימודים לתואר השני בימים שני וחמישי, במטרה להקל על הסטודנטים אשר מועסקים במסגרות נוספות או שאינם מתגוררים בירושלים. ההצעה שהועלתה, לבחון מחדש את היקף עבודות התיזה, ולהמיר את התיזה במתכונתה הנוכחית לפורמט של מאמר בר פרסום, תיבחן בהמשך.

בשנה הבאה, כך דווח במפגש, תיבחן מחדש תוכנית הלימודים לתואר הראשון ויתכן שתעבור גם היא רפורמה. אפשרות שהועלתה היא הזמנתם של מרצים אורחים להעברת קורס אינטנסיבי של כשבועיים, אשר יזכה את הסטודנטים בנקודת זכות אחת, כפי שכבר קורה בפקולטה למשפטים. התוכנית המואצת לתואר השני, זו המאפשרת למסיימי שנה א' בהצטיינות לעבור למסלול ישיר ולסיים את התואר הראשון והשני תוך ארבע שנים, מציינת בימים אלו את סיומה של שנתה הראשונה. התוכנית כוללת עשרה סטודנטים, אך לאור הצלחתה תישקל הרחבת כמות הסטודנטים באמצעות הגמשת תנאי הקבלה.

התקציב ירד, היצע הקורסים פחת, וחלק מן המרצים הקבועים יהיו בשבתון בשנה הבאה. למרות הקיצוצים והקשיים הללו, תחל השנה הבאה כאשר יעדיה של המחלקה ברורים. חלק מתחומי האחריות הנוגעים לתקציב הועברו לא רק אל המרצים אלא גם אל הסטודנטים. קיום הטאון מיטינג הוא חלק מההתמודדות המחלקתית המשותפת עם הקשיים, ויתכן שיוכל לשמש השראה למסגרות משותפות עתידיות נוספות.

 

 שי דרומי הינו סטודנט לתואר שני במגמת סוציולוגיה. הוא כותב על שיפוט מוסרי בחשיבה הסוציולוגית, בהנחיית פרופ' אווה אילוז.