מאמרכת 26

מאת: מערכת פקפוק

אירועי השבועות האחרונים – המהפכות בעולם הערבי, ההתערבות הבינלאומית בלוב ורעידת האדמה ההרסנית ביפן, מדגישים את תהליכי הקוסמופליטיזציה (כפי שמכנה אותם אולריך בק) שעובר העולם, את ההשפעות הגלובליות של  התרחשות נקודתית ואת ההאצה במהירות בהמתרחשים שינויים אלו. כדי לנסות ולהדביק את הפער שפותחת המציאות על הידע המדעי פונים חוקרים רבים לרשת במטרה לתת תגובה רלוונטית לשינויים המהירים. בפינה חדשה, סוציולוגיה/אנתרופולוגיה 2.0, נסקור דיונים ומחשבות של סוציולוגים ואנתרופולוגים על ענייניי היום. הפינה הראשונה תעסוק במה שמכונה "מהפכת הפייסבוק", ותסקור את  מחשבותיהם של אוני וויקאןמנואל קסטלסדיויד פרייסעמנואל וולרשטיין ואחרים על המהפכות בעולם הערבי.

זו הזדמנות טובה להזכיר ש'פקפוק' מביא מדי חודש מגוון פינות שמטרתן להציג את האנשים, המחקרים ותחומי העניין של אנשי הסגל והסטודנטים במחלקה:

'בחזית המחקר' היא פינה הסוקרת את ההתפתחויות באחד מתתי התחומים של הסוציולוגיה או האנתרופולוגיה: עמליה אוליבר כתבה על הסוציולוגיה של הרשתות, שירי קטלן על הסוציולוגיה של המדע, שי דרומי על הסוציולוגיה של המוסרועוד. 'מיקרו סקופ' היא אחת הפינות הותיקות בעיתון, בה דוקטורנטים במחלקה כותבים על עבודת המחקר שלהם, למשל זהר גזית על מוות בחברה הישראלית, טליה שגיב על זהות עדתית כפולה, גילי המר על כינון זהות נשית בקרב נשים עיוורות  ועוד, והפעם, מיכל אסא ענבר על הבניה, פירוק וייצוג של זהויות תרבותיות בבית ספר בינלאומי בסין.

'זרקור אתנוגרפי', היא פינה שחנכנו בתחילת השנה, המצטטת קטע קצר מיומן השדה של חוקר במחלקה בנסיון לתת טעימה משדות מחקר שונים. התפרסמו כבר קטעיםמעבודת השדה של אמיר בן כהן על טיולו במונגוליה, דקל קנטי על נסיעתו לאומן עם חסידי ברסלב, בת שבע הס עלמוסלמיות בהולנד, ובגליון הנוכחי, ליאה טרגין-זלר  על צניעות בקרב נערות חרדיות.

'החיים שאחרי' היא פינה בה מאפשרים לנו בוגרי המחלקהמבט חטוף אל העתיד וכותבים על עבודתם הנוכחית ועל הצורות בהן לימודי הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה השפיעו על חייהם, ולדוגמה, פינותיהם של ורד אסיףאסף חזני  ולילך וסרמן.

וכרגיל, אנחנו מזמינים את כל קוראינו להגיב באמצעות הדואר האלקטרוני שלנו: pickpook@gmail.com.

קריאה מהנה,

המערכת.