ד"ר יקי מנשנפרוינד || פנים חדשות במחלקה

מאת: ד"ר יקי מנשנפרוינד

נולדתי בחיפה (שם אני מתגורר עד עצם היום הזה) ב-1975. למדתי לתואר ראשון בספרות השוואתית ובתקשורת, ולתואר שני בהיסטוריה כללית (עם התמחות בהיסטוריה של התרבות). לאחר מכן עברתי לפילוסופיה, וכתבתי את עבודת הדוקטורט שכותרתה "רציונליות ורלטיוויזם בתורתו של פייר בורדייה: הסוציולוגיה כמטא-שיח". בשש השנים האחרונות אני מלמד פילוסופיה באוניברסיטה הפתוחה, עוסק בתרגום של ספרי עיון ובכתיבה. הספרים שתרגמתי הם האוטוביוגרפיה של צ'רלס דרווין ותולדות הרפואה מאת רוי פורטר. בקרוב יראה אור תרגום שלי לספר תולדות האסטרונומיה מאת מייקל הוסקין (כולם בהוצאת רסלינג). בנוסף, פירסמתי את הספרים אקדמיה: נפילתה של האימפריה האחרונה, הכובש והכלב (בהוצאת בבל) ועידן הבורות (הוצאת פרדס).

הקורס שאותו אלמד השנה הוא "סוציולוגיה של המדע". התחלתי להתעניין בנושא בעקבות חיבתי למדע בכלל ולפילוסופיה של המדע בפרט, וכן בעקבות קריאה של חיבורים רבים העוסקים במדע ובמשמעותו התרבותית. התברר לי שיש למדע שני דימויים מרכזיים ומנוגדים: יש הסבורים שהמדע הוא דבר-מה "טהור" לחלוטין, הנמצא מחוץ לגבולות ההיסטוריה והתרבות, ושמדענים הם מעין בני-אלים הפועלים מתוך אהבת האמת המוחלטת; ומן הצד השני יש גם רבים (מאוד) הסבורים שהמדע הוא מפעל "דכאני", "סקסיסטי", "קפיטליסטי" ו"קולוניאליסטי", ושאין הוא אלא "דרך אחת לגילוי האמת" וכי ישנן גם דרכים אחרות ("אלטרנטיביות"), טובות לא פחות. למרות שרבים האנשים בעלי הדיעה בנושא זה, מסתבר שרובם שבויים במיתוסים ובדעות קדומות לאינספור. רק מעטים, כך נראה, מודעים לאופן שבו המדע עובד באמת, ורק מעטים מודעים למורכבותו הממשית של המדע בתור תופעה חברתית-תרבותית. לאמיתו של דבר הבנתי שגם אני יודע רק מעט מאוד על תחום עצום ומרתק זה, ובשנים האחרונות התחלתי לעסוק בו במידה גוברת והולכת של התמכרות. הסוציולוגיה של המדע היא (לפחות עבורי) אחד התחומים המופלאים ביותר, משום שהיא מאגדת בתוכה מגוון עשיר ביותר של תחומי ידע (סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, היסטוריה, פילוסופיה, פרשנות טקסטים, ועוד ועוד), ושל שיטות מחקר והשקפות עולם.

אבל הסוציולוגיה של המדע אינה רק תחום לימודים מעניין, אלא גם חשוב מאין כמוהו: המדע הוא חלק בלתי-נפרד מתרבותנו; הוא משפיע על חיינו באינספור דרכים, וגם אנחנו משפיעים עליו. מסיבה זאת חשוב שנבין כיצד התהוותה המתודה המדעית, כיצד היא פועלת בעולם הממשי, ומי הם האנשים האחראים על ייצורו של הידע המדעי.